Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Kurt Cobain is ilyen filmet forgatott volna magáról

  • Vajda Judit
  • 2015. 07. 24., 21:25
  • Dokumentumfilm

A Cobain: Montage of Heck című zenés portréfilm nem bemutatni, hanem megértetni akarja a fiatalon elhunyt sztárt. Az egyszerre összetett és ötletes dokuból úgy tudhatunk meg mindent Cobainről, ahogy azt valószínűleg ő maga is közölte volna.

Habár látszólag teljességre törekszik, és alapvetően hagyományos, beszélő fejes technikát alkalmaz, szigorú kronológiával, az Oscar-jelölt Brett Morgen dokumentumfilmje mégsem esik abba a hibába, mint oly sok portréfilm.

Nem lesz belőle mechanikusan előadott bőséges lexikonszócikk „a nagy emberről”, nem adatok felsorolásával fárasztja a nézőt, és nem a műfaj vagy a forma elvárásainak megfelelve, hanem alanya személyiségét figyelembe véve alakul. A Montage of Heck az első olyan doku, amely a család hozzájárulásával, személyes részvételével és teljes támogatásával készült Kurt Cobainről, ennek ellenére nem elégszik meg a mozgóképes szoborállítással, és nem tolja előtérbe tolakodóan a személyes érdekeket sem (még Courtney Love-nak, az énekes feleségének sem volt beleszólása a végső vágásba).

Kurt Cobain születési anyakönyvi kivonata (Forrás: HBO)

Brett Morgen sokkal többet akart ennél. Egy, a Vanity Fairnek adott interjúban a rendező elmesélte, hogy a film premierje után a Sundance Fesztiválon, amikor a kocsijához kísérte Frances Bean Cobaint, a Nirvana frontemberének lányát, ő azt mondta neki: „Megcsináltad azt a filmet, amit látni akartam.” Mi még ennél is tovább mennénk: Morgen valószínűleg megcsinálta azt a filmet, amit maga Cobain is szívesen látna magáról.

ŐSZINTESÉG

A Cobain: Montage of Heck egyik legnagyobb erénye az a kitárulkozó nyíltság, ami a hozzászólókat jellemzi. A film Cobain születése előttről veszi fel a fonalat, először családtagjai, szülei és mostohaanyja emlékeznek vissza rá. Talán az énekes öngyilkossága óta eltelt idő teszi (idén 21 éve, hogy kioltotta az életét), de lenyűgöző az az őszinteség, amivel a rokonak mesélnek saját magukról, egymáshoz és a zenészhez fűződő viszonyukról.

Ahogy haladunk előre az időben, a Batman-köpenyes gyerekkori fotók/videók után láthatjuk kamaszként, majd fiatal felnőttként a későbbi sztárt, és ezzel párhuzamosan a hozzászólók köre is bővül: a szülők mellett megjelenik Cobain húga, egykori barátnője, gyerekkori barátok és zenésztársak, majd maga Courtney Love, az énekes múzsája, felesége és gyermekének anyja (érdekes módon az ő megszólalásai tűnnek a legkevésbé őszintének).

A zene már gyerekként a vérében volt (Forrás: HBO)

A beszélő fejes interjúkból, illetve a szívbemarkoló ifjúkori relikviákból lassanként kirajzolódik a kép egy boldogtalan fiúról, akit végérvényesen meghatározott és megsebzett az elutasítás élménye, ami élete korai szakaszában érte, és aki már dühödt, lázadó kamaszként úgy áll előttünk, készen, mint a későbbi, a sztárságot igen nehezen viselő frontember. A Montage of Heck őszinteségének azonban van határa: az elkerülhetetlen, borzalmas véget a film ízlésesen és visszafogottan ábrázolja – nem tapicskol a kelleténél tovább Cobain annak idején bulvárszenzációnak számító halálában.

ÖTLETEK

Ez viszont még nem lenne elég egy, a szokásos mozgóképes zenészéletrajzokat meghaladó alkotáshoz. Kell még az a számtalan ragyogó, kreatív ötlet, ami a Montage of Heck-ben megjelenik, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az őszintesége mellett a mű személyesnek és egyedinek is tűnjön. Közismert például Cobain képzőművészi affinitása – ezzel a tehetségével már gyerekkorában kitűnt, és a doku alkotói több alkalommal is „mozgóképesítik” a sztár kamaszkori (és későbbi) rajzait: komolyabb alkotásait és egyszerű, ám annál beszédesebb firkáit egyaránt.

Az animációs betétek ezen túlmenően is kiemelt szerephez jutnak. Illusztráció és hangulatfestés gyanánt többször is láthatunk különféle animációkat a megelevenedő rajzokon kívül is. Ha a helyzet úgy kívánja, költői vagy éppen szürreális montázsokat, máskor félelmetes bábanimációt kapunk, néha pedig önálló műalkotásként is értelmezhető, ugyanakkor a teljes alkotás szövetébe is remekül illeszkedő, különálló rövidfilmeket. Ebben a formában láthatunk például – rendkívül élethűen megjelenítve a néhai zenészt – egy sokatmondó epizódot a sztár zűrös kamaszkorából (itt kiderül, hogy már akkor meg akarta ölni magát).

A Montage of Heck ezenkívül is bátran nyúl a különféle „vendégszövegekhez”. Láthatunk részletet az Over the Edge című, kiskamaszok erőszakos lázadását elmesélő 1979-es Jonathan Kaplan-filmből (Cobainre ugyanis annak idején nagy hatással volt), a Nirvana berobbanását pedig a szokásos megoldások (újságcikkek, archív hírműsorok stb.) helyett/mellett egy őrült buli képsoraival illusztrálják. A kreatív, ötletgazdag megoldásoknak köszönhetően ugyan nem feltétlenül kerülünk közelebb az énekeshez (pontosabban nem feltétlenül emiatt kerülünk közelebb hozzá), de mégis remek kapaszkodót kínálnak személyiségének megértéséhez.

ASSZOCIÁCIÓK

„Az a szerencsétlen, aki ezeket irta, mérhetetlenül áhitozik szeretetre, hogy a szeretet vissza tartsa őt oly dolgok elkövetésétől, melyeket fél megtenni” – írta közel nyolcvan évvel ezelőtt egy másik, szintén tragikus sorsú, egyszerre zavart és ihletett fiatal művészzseni, aki Cobainhez hasonlóan önkezével vetett véget életének. József Attila Szabad-ötletek jegyzéke két ülésben című alkotása/vallomása még akkor is hihetetlen természetességgel kínálja magát analógiaként, ha biztosak lehetünk benne, hogy sem a Nirvana énekese, sem bárki a családjából vagy a doku alkotói közül nem hallott soha a magyar költőről.

A fenti sorokat akár Kurt Cobain is papírra vethette volna – ahogy, valamelyest más szavakkal ugyan, de papírra is vetette. A család által az alkotók rendelkezésére bocsátott anyagnak köszönhetően ugyanis szinte szó szerint beleláthatunk Cobain gondolataiba. Nemcsak Super8-as otthoni felvételeket és későbbi home videókat ismerhetünk meg, hanem az énekes naplóját, jegyzetfüzetét, személyes feljegyzéseit, az általa leírt dalszövegektől kezdve naplórészleteken át különböző üzenetekig és lapszéli firkákig.

Cobain a kislányával (Forrás: HBO)

A film gerincét ugyan a személyes visszaemlékezések adják, de sorvezetőnek az alkotók ezeket a mindennél bensőségesebb, egészen intim szilánkokat, szívszorító töredékeket használták. Ennek köszönhetően a Montage of Heck-nek egy olyan saját belső logikája alakul ki, amibe szabadasszociáció-szerűen beleillesztve bármilyen Cobainhez kapcsolódó egyéb archív anyagot is igen kreatívan lehetett felhasználni – akár annak modellezéseként (ahogy azt a József Attila-féle Szabad-ötletek jegyzéké-ben is láthatjuk), hogy vajon mi jutna eszébe erről vagy arról a dologról, szóról, élményről az énekesnek. Jó példa erre, amikor egy róla szóló, őt személyében durván támadó újságcikkre a Territorial Pissings első sorait vágják („…When I was an alien…”), illetve azt a koncertrészletet, amelyben a sztár kórházi köpenyben látható.

A ZENE MINDENEKFELETT

Ugyanebbe a kaleidoszkópszerű gazdagsággal összeálló képbe illeszkedik a zenehasználat koncepciója, amelyre ugyanaz az ötletesség és szabadság jellemző, mint a film többi részére. A Montage of Heck-et természetesen végigkíséri a zene, de a legkülönfélébb ismert, kevésbé ismert vagy akár még sosem hallható számok mellett (melyek van, hogy „hivatalos” formában, de van, hogy szimfonikus, kórus- vagy akár „sing-along”-verzióban tárulnak elénk) egyéb, nem a Nirvanához köthető dalok is felcsendülnek. Ha a hangulat úgy diktálja, az alkotók a Wake Up Little Susie című ötvenes évek végi örökzöldet vágják be (Cobain szülővárosának bemutatásakor), de helyet kapott itt egy Beatles-feldolgozás is (az And I Love Her, Courtney Love-hoz és közös gyermekükhöz kapcsolódó zenei témaként).

A zene emellett kísérletibb formában is megjelenik a műben, rengeteg a fejezetek, jelenetek közötti zenés átvezetés. Ezek gyakran zenére vágott gyorsmontázsok (ritka felvételek, koncertek, újságkivágások, relikviák képei), és talán kevésbé informatívak, de sokkal hatásosabbak, mint ha egyszerű inzerttel vagy felirattal oldották volna meg az átkötést az alkotók. Ahogy az alkotás címeként használt Montage of Heck is experimentális gesztust takar. Cobain ugyanis így nevezte azt a zenei kollázst, amit még 1988-ban készített egy kazettás magnó segítségével.

A hasonlat pedig találó, hiszen a doku készítői ugyanígy keverték egymásra – a hangok mellett a vizualitás segítségével is – a zenész életének egyes elemeit, hogy abból összeálljon valami új, érvényes és megvilágosító erejű. A Cobain: Montage of Heck-ből mindennél tisztábban rajzolódik ki az a szenvedés, amin főhőse áteshetett. „Íme, az ember, aki szenvedett!” (üzeni a film) – még ha fájdalmai nagy részét jórészt saját magának is köszönhette…

DOKUMENTUMFILMEK A TV GO KÍNÁLATÁBAN:

- Cobain: Montage of Heck
- George Harrison: Living in the Material World 1. rész
- Apáim története
- A teljes csoda - Amerika örök emlékű hősei

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Illusztráció forrása: HBO

Kategóriák: Dokumentumfilm

Filmek Neked!

Király beszéde a történelem kulissza titkai

Színes, magyarul beszélő, angol dokumentumfilm (2011)

A méhek világa

Színes, magyarul beszélő, svájci-német-osztrák dokumentumfilm (2012)

Az utolsó óra (feliratos)

Színes, feliratos, amerikai dokumentumfilm (2007)

Az óceán óriásai

Színes, magyarul beszélő, dokumentumfilm (2013)